21e Eeuws leren is hot, maar wat betekent het nou? Duidelijk is dat het gaat om een verandering in het onderwijs; van kennis opdoen naar leren leren. Van het succesvol beantwoorden van vragen tijdens opdrachten en toetsen, naar doelgericht onderwijs waarin de vraag van de leerling zelf en de zoektocht naar mogelijke antwoorden centraal staan. Kernwoorden zijn: kritisch denken, samenwerken, planmatig handelen en creativiteit. Ook van leerkrachten vraagt dit om kritisch en creatief denken.

21e eeuwse vaardigheden vragen om iets “anders” van de leerling, van de leerkracht en van de schoolorganisatie. Maar hoe pak je dit nu in de praktijk aan? Formuleer als school een scherpe visie voor de komende jaren, vertrekkend vanuit de huidige organisatie. Experimenteer met bewezen methoden en concepten. De leerkracht ondersteunt de leerling bij het planmatig handelen en begeleidt de leerling bij het gebruiken van de tools van de 21e eeuw en het kritisch en creatief denken. Hierdoor gaat de schoolorganisatie onderweg naar “anders leren”.

Eén van deze bewezen onderwijsconcepten is Thinking for Learning®. Het is een integrale schoolaanpak voor denkvaardigheden, creativiteit en onderzoeksgericht leren dat is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Newcastle (UK). In Nederland wordt het exclusief uitgedragen door de IJsselgroep en Edux Onderwijspartners. Geïnteresseerd? Lees meer op www.edux.nl!