WTE nieuws

nieuws Noordoost-Brabant

Kijktip: De Toekomst door Robbert Dijkgraaf

Waarom vinden we het zo belangrijk dat wetenschap en technologie al vanaf de jongste jeugd een plaats krijgt in het hedendaags onderwijs? Waarom zien we overal de termen onderzoekend & ontwerpend leren, STEAM-onderwijs of 21-eeuwse vaardigheden opduiken? Om nog maar te zwijgen over maakeducatie, design thinking en digitale geletterdheid. De jeugd heeft de toekomst. En…

Lees verder

Boy Vissers over leren, innoveren en routineren…

Onlangs mochten de aangesloten besturen en coördinatoren van onze stichting genieten van een energieke presentatie door psychobioloog, docent en verteller Boy Vissers.  Vanuit de wetenschap is bekend dat het brein eigenlijk maar twee dingen heel fijn vindt: extreme vernieuwing of extreme routine. Vissers nam ons mee naar hoe innovatie en verandering werkt in ons brein. Waarom is het…

Lees verder

Nieuwe impuls van Codestarter

Codestarter is een initiatief van NEMO Science Museum en PBT en wordt mogelijk gemaakt door Google. Sinds een aantal jaar laten zij zoveel mogelijk kinderen kennis maken met probleemoplossend denken. En verleiden ze hen om nieuwe, niet-alledaagse dingen te leren. Nieuw impuls In 2018 geeft Codestarter een financiële impuls aan de activiteiten van CoderDojo om zo nog…

Lees verder

Girlsday 2019: Beeldenbrekers

Girlsday is een initiatief van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT. Dit landelijke evenement vindt jaarlijks plaats in april, in 2019 op donderdag 11 april. Tijdens Girlsday openen tal van bèta-, technische en ICT-bedrijven én technische of ICT-afdelingen van bedrijven hun…

Lees verder

Framing: Hoe jij bij kan dragen aan een positief beeld over techniek.

In opdracht van onze kennispartner TechniekTalent.nu heeft framingexpert Sarah Gagestein onderzoek gedaan naar de bestaande frames (denkramen) over techniek. De interessante conclusies zijn te lezen in de whitepaper ‘De kracht van taal en beeld in de beeldvorming van techniek’. De paper is gratis te downloaden via www.techniektalent.nu Op basis van dit onderzoek geeft Gagestein in…

Lees verder

PBT, Tecwijzer en TechniekTalent.nu gaan fuseren

PBT, TechniekTalent.nu en TecWijzer bundelen hun krachten. Dit voorjaar werken zij aan de verdere integratie van de organisaties en de vernieuwde programmering voor het schooljaar 2019/2020. Bij de introductie hiervan per 1 mei voeren zij hun nieuwe naam: Platform Talent voor Technologie. Met deze krachtenbundeling voor de uitvoering van de bètatechniek agenda willen ze een…

Lees verder

W&T toolkit en leerlijn op NOT 2019

Kickstart je W&T-leerlijn op de NOT voor leerkrachten Op de NOT 2019, van 22 t/m 26 januari in de jaarbeurs Utrecht, kun je bij TechniekTalent.nu terecht voor een stevige dosis verdieping. In de workshop ‘Kickstart je W&T-leerlijn’ gaan we samen aan de slag met een ontwerp voor schoolbreed W&T-onderwijs. In sneltreinvaart ervaar je hoe je…

Lees verder

Nieuwe serie webinars voor leerkrachten van start in januari

Snel, effectief en helemaal van deze tijd. De webinars van onze kennispartner TechniekTalent.nu voldoen aan al die waarden. Vanaf 29 januari 2019 start er weer een nieuwe serie waarbij w&t-onderwijs van alle kanten belicht wordt. De titel van de eerste webinar is: Met W&T-onderwijs werken aan vaardigheden, kennis en houding. Nieuwsgierig? Meer informatie vind je hier!

Lees verder

Update Sterk Techniekonderwijs

Inmiddels zijn alle aangemelde regio’s voor de regeling Sterk Techniekonderwijs letterlijk in beeld gebracht op de website. Zo kun je zien welke scholen met elkaar een regio vormen.  Ook zijn er diverse formats beschikbaar voor het aanvragen van de subsidie. De formats vind je op deze handige overzichtspagina.

Lees verder

525 reacties op leergebied Mens & Natuur tijdens feedbackronde Curriculum.nu

Tijdens de derde ontwikkelfase heeft het ontwikkelteam Mens & Natuur de grote opdrachten aangescherpt op basis van de feedback die ze hebben ontvangen in de vorige consultatiefase. Grote opdrachten beschrijven de essentie van wat leerlingen vanuit het perspectief van het leergebied nodig hebben om de wereld te kunnen begrijpen (kennis) en om in die wereld…

Lees verder