WTE nieuws

nieuws Noord-Limburg

Wat heeft een leerkracht nodig voor W&T in de klas?

Onlangs heeft IVA Onderwijs een peiling uitgevoerd onder 400 leerkrachten in het basisonderwijs. De peiling geeft inzicht in de kijk van leerkrachten op w&t op school. De infographic is opgesteld met de resultaten uit de peiling die specifiek een vraag aan schoolleiders blootlegt voor de start met w&t op school. Want wat hebben leerkrachten eigenlijk…

Lees verder

Peiling W&T in basisonderwijs 2015 onder 512 scholen

Het bureau Regioplan heeft in opdracht van het Platform Bèta Techniek een peiling gehouden onder 512 basisscholen. Onderzocht is de mate van implementatie van W&T op hun school. Door middel van het invullen van een digitale vragenlijst werd een zelfevaluatie gehouden. Dit is een vervolg op de eerdere peiling ‘Het perspectief voor het w&t-onderwijs’ uit…

Lees verder

Aandacht voor W&T op basisscholen schiet tekort

Dit blijkt uit een peiling van TNS NIPO onder ruim 500 leerkrachten, in opdracht van TechniekTalent.nu. Naast belangrijk vindt ruim drie kwart van de ondervraagde leerkrachten les geven over wetenschap & techniek leuk, maar ook moeilijk. De uitkomsten van de peiling zijn verwerkt in een fijne factsheet, deze kun je hier downloaden.

Lees verder

Inspiratiemiddag Onderzoekend & Ontwerpend leren

Wil je aan de slag met Onderzoekend & Ontwerpend leren? Ben je er mee bezig en wil je toch nog iets meer? Op deze inspiratiemiddag bied ik een kijkje in de keuken van de Trudo. Op Basisschool St. Trudo hebben we een uitgebreid aanbod in onderzoekend en ontwerpend leren, al meer dan 10 jaar is…

Lees verder

Boekpresentatie ‘Van hellingshoek tot hypothese’

De universiteit van Utrecht presenteert op woensdag 20 januari 2016 het boek ‘Van hellingshoek tot hypothese’ van het kenniscentrum Talent, Wetenschap & Technologie. Een nieuw boek voor de basisschool met, met voorbeelden van onderzoekend en ontwerpend leren, die in de klas kunnen worden toegepast. Tijdens deze middag kun je workshops volgen voor onder- midden- en…

Lees verder

Geld voor techniekles op scholen Noord-Limburg

Leerlingen van zo’n 120 basisscholen en vijf middelbare scholen in Noord-Limburg krijgen in de toekomst techniekles in speciale lokalen. Zulke werkplaatsen komen in Horst, Venlo en Panningen. Venray heeft er al één. Ze worden samen met bedrijven, gemeenten en Fontys opgezet. Dit heeft Paula Corsten, bestuurder van scholenkoepel Prisma in Panningen en kartrekker van dit…

Lees verder

Daarom is geen reden! 10 jaar onderzoek naar talent

beeld: www.talenkracht.nl Het tienjarige onderzoeksprogramma TalentenKracht van zeven universiteiten loopt bijna ten einde. Tientallen wetenschappers hebben vanuit verschillende achtergronden – zoals pedagogiek, neuro- en ontwikkelingspsychologie, onderwijskunde, reken- en science-educatie en taalverwerving – deelgenomen aan het onderzoek naar de talenten op het gebied van wetenschap & techniek bij kinderen van 3-14 jaar. Ruim negentig scholen en…

Lees verder