WTE nieuws

nieuws Noordoost-Brabant

Pilot ‘Werkplaats onderwijsonderzoek’ in primair onderwijs

Graag attenderen we jullie op het volgende. De PO-raad gaat een aantal pilots opzetten voor onderwijsonderzoek in het primair onderwijs. Daarvoor is subsidie beschikbaar en het staat een ieder vrij om een voorstel in te dienen. Wellicht is dit interessant voor uzelf of iemand in uw organisatie. Meer informatie is te vinden op de website van…

Lees verder

Twente Academy Young Challenge

Het wetenschapsknooppunt van de University 0f Twente heeft met financiële steun van het Platform Bèta Techniek de Twente Academy Young Challenge  (TAY Challenge) opgezet. Een thematische, vakoverstijgende manier van werken om leerkrachten nog meer te enthousiasmeren. Met deze Challenge dagen ze leerkrachten en leerlingen uit om zelf een breed, multidisciplinair thema bij de kop te pakken en vanuit…

Lees verder

Eindrapport Nationale DenkTank 2015: ‘Het Leren van de Toekomst’

Op 7 december vond de Eindpresentatie van de Nationale DenkTank 2015 plaats. De DenkTank presenteerde haar wens voor het leren van de toekomst, en tien concrete oplossingen om dit leren van de toekomst vandaag al een stapje dichterbij te brengen. In augustus 2015 is een groep van 24 studenten, pas afgestudeerden en promovendi met uiteenlopende…

Lees verder

Make-It Day in Helmond

Op 20 januari organiseert Hogeschool De Kempel in samenwerking met stichting PRODAS een Make It dag. Tijdens deze dag worden er meer dan 40 workshops verzorgd door de aanstaande juffen en meesters van De Kempel, aangevuld met diverse leveranciers, rondom de thema’s wetenschap en techniek, leren programmeren en maakonderwijs. Vanaf 13.30 uur trapt maker Astrid…

Lees verder

Deadline indienen innovatieprojecten 1 februari 2016!

Tijdens de ontwikkelfase van projecten in het kader van Kiezen-voor-Technologie hebben scholen en besturen vaak behoefte aan draagvlak, partners en financiële ondersteuning. Daarvoor kent het programma Kiezen-voor-Technologie een innovatiebudget. Dus heb je een goed idee dat nog ontwikkelt moet worden, heb je partners maar ontbreekt het laatste stukje van de puzzel? Stuur je idee in….

Lees verder

Vijf basisscholen nemen deel aan onderzoek W&T vaardigheden

WTE regio Zuid is, onder verantwoordelijkheid van het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO, KU Leuven) en in samenwerking met de Nieuwste Pabo, gestart met een onderzoeksproject om het meten van W&T vaardigheden beter in kaart te brengen. In het schooljaar 2015-2016 wordt dit nieuwe onderzoeksproject uitgerold, dat de titel draagt ‘Bepalen en meten van W&T…

Lees verder

“Hij drijft! Jongens, er dreef! Kump schnel kieken!”

Hoe een natuur & techniek les een wetenschap & technologie les werd door het stellen van goede vragen. Onderzoekend en ontwerpend leren op basisschool de Kingbeek! “Hij drijft! Jongens, er dreef! Kump schnel kieken!” Een van de vele momenten waaraan je kon horen dat de kinderen leerden. Donderdag 26 november waren er veel van dat soort…

Lees verder

Wat heeft een leerkracht nodig voor W&T in de klas?

Onlangs heeft IVA Onderwijs een peiling uitgevoerd onder 400 leerkrachten in het basisonderwijs. De peiling geeft inzicht in de kijk van leerkrachten op w&t op school. De infographic is opgesteld met de resultaten uit de peiling die specifiek een vraag aan schoolleiders blootlegt voor de start met w&t op school. Want wat hebben leerkrachten eigenlijk…

Lees verder

Peiling W&T in basisonderwijs 2015 onder 512 scholen

Het bureau Regioplan heeft in opdracht van het Platform Bèta Techniek een peiling gehouden onder 512 basisscholen. Onderzocht is de mate van implementatie van W&T op hun school. Door middel van het invullen van een digitale vragenlijst werd een zelfevaluatie gehouden. Dit is een vervolg op de eerdere peiling ‘Het perspectief voor het w&t-onderwijs’ uit…

Lees verder