afbeelding1
beeld: www.talenkracht.nl

Het tienjarige onderzoeksprogramma TalentenKracht van zeven universiteiten loopt bijna ten einde. Tientallen wetenschappers hebben vanuit verschillende achtergronden – zoals pedagogiek, neuro- en ontwikkelingspsychologie, onderwijskunde, reken- en science-educatie en taalverwerving – deelgenomen aan het onderzoek naar de talenten op het gebied van wetenschap & techniek bij kinderen van 3-14 jaar. Ruim negentig scholen en kinderopvangorganisaties waren erbij betrokken met allerlei experimenten. En natuurlijk honderden kinderen met hun ouders.

Door dit onderzoek weten we onder meer dat:

•           er veel meer systematiek en logica zit in het exploreren bij heel jonge kinderen dan we denken;
•           kinderen pas een hoger niveau bereiken van redeneren en onderzoeken als je ze uitdaagt om dieper na te denken;
•           je er meer uit haalt als je kinderen zelf laat vertellen hoe ze een vraagstuk hebben opgelost;
•           excellente leerlingen zich beter ontwikkelen als je ze helpt om hun eigen gelijk los te laten en open te kijken naar nieuwe ideeën

Wil je meer weten over het onderzoek? Lees verder!