WTE nieuws

nieuws

Vijf basisscholen nemen deel aan onderzoek W&T vaardigheden

WTE regio Zuid is, onder verantwoordelijkheid van het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO, KU Leuven) en in samenwerking met de Nieuwste Pabo, gestart met een onderzoeksproject om het meten van W&T vaardigheden beter in kaart te brengen. In het schooljaar 2015-2016 wordt dit nieuwe onderzoeksproject uitgerold, dat de titel draagt ‘Bepalen en meten van W&T…

Lees verder

“Hij drijft! Jongens, er dreef! Kump schnel kieken!”

Hoe een natuur & techniek les een wetenschap & technologie les werd door het stellen van goede vragen. Onderzoekend en ontwerpend leren op basisschool de Kingbeek! “Hij drijft! Jongens, er dreef! Kump schnel kieken!” Een van de vele momenten waaraan je kon horen dat de kinderen leerden. Donderdag 26 november waren er veel van dat soort…

Lees verder

Wat heeft een leerkracht nodig voor W&T in de klas?

Onlangs heeft IVA Onderwijs een peiling uitgevoerd onder 400 leerkrachten in het basisonderwijs. De peiling geeft inzicht in de kijk van leerkrachten op w&t op school. De infographic is opgesteld met de resultaten uit de peiling die specifiek een vraag aan schoolleiders blootlegt voor de start met w&t op school. Want wat hebben leerkrachten eigenlijk…

Lees verder

Peiling W&T in basisonderwijs 2015 onder 512 scholen

Het bureau Regioplan heeft in opdracht van het Platform Bèta Techniek een peiling gehouden onder 512 basisscholen. Onderzocht is de mate van implementatie van W&T op hun school. Door middel van het invullen van een digitale vragenlijst werd een zelfevaluatie gehouden. Dit is een vervolg op de eerdere peiling ‘Het perspectief voor het w&t-onderwijs’ uit…

Lees verder

Aandacht voor W&T op basisscholen schiet tekort

Dit blijkt uit een peiling van TNS NIPO onder ruim 500 leerkrachten, in opdracht van TechniekTalent.nu. Naast belangrijk vindt ruim drie kwart van de ondervraagde leerkrachten les geven over wetenschap & techniek leuk, maar ook moeilijk. De uitkomsten van de peiling zijn verwerkt in een fijne factsheet, deze kun je hier downloaden.

Lees verder

Inspiratiemiddag Onderzoekend & Ontwerpend leren

Wil je aan de slag met Onderzoekend & Ontwerpend leren? Ben je er mee bezig en wil je toch nog iets meer? Op deze inspiratiemiddag bied ik een kijkje in de keuken van de Trudo. Op Basisschool St. Trudo hebben we een uitgebreid aanbod in onderzoekend en ontwerpend leren, al meer dan 10 jaar is…

Lees verder

Nieuwe Onderwijstool Mad Science

Als ondersteuning van hun aanbod ontwikkelde Mad Science een digitale tool. Dit is een tool voor alle scholen. Je vindt er o.a. overzichtelijke lesinformatie, poetsmodules, extra lesstof en startboard ondersteuning. Neem eens een kijkje! onderwijs.mad-science.nl

Lees verder

Filmpje opening nieuwe Continium

Continium is een interactief doe- en ontdekmuseum waar je handen en ogen tekort komt voor alle leuke doestations, waarmee je zelf uitvindt hoe de wereld werkt. Naast de vaste tentoonstellingen, waarin je van alles leert over wetenschap en techniek, is er regelmatig een nieuwe wisselexpo. In de speciaal ingerichte Science Labs maak je zelf een…

Lees verder

Boekpresentatie ‘Van hellingshoek tot hypothese’

De universiteit van Utrecht presenteert op woensdag 20 januari 2016 het boek ‘Van hellingshoek tot hypothese’ van het kenniscentrum Talent, Wetenschap & Technologie. Een nieuw boek voor de basisschool met, met voorbeelden van onderzoekend en ontwerpend leren, die in de klas kunnen worden toegepast. Tijdens deze middag kun je workshops volgen voor onder- midden- en…

Lees verder

Actieplan ‘Kiezen-voor-Technologie West-Brabant’

Kiezen voor Technologie West-Brabant is een programma vol ambities, activiteiten en projecten met één gemeenschappelijk doel: W&T en O&OL verankeren in het basisonderwijs. Om deze plannen vorm en inhoud te geven werken de schoolbesturen in West-Brabant samen met Avans Hogeschool en de achterban van Tune Techniek. Wil je meer weten? Download hier de infographic! Meer…

Lees verder