Interview met vestigingsmanager Trees Hamers en netwerkfunctionarissen Terry van der Loop en Patricia Span bij TechnoPromo

TechnoPromo, de naam zegt het al, is ooit ontstaan om techniek te promoten bij kinderen. Al 16 jaar reilt, zeilt en organiseert vestigingsmanager Trees Hamers dit ontdeklab. De locatie, een bedrijfshal op een nogal anoniem industrieterrein in Cuijk, is niet toevallig zo gekozen. Oorspronkelijk was de stichting Techniek heeft de toekomst – de voorloper van TechnoPromo – een initiatief vanuit het bedrijfsleven, de gemeente en het toenmalige arbeidsbureau. De doelgroep toen: middelbare scholieren. Het doel toen: pure techniekpromotie.

Inmiddels heeft de doelstelling van de stichting zich aangepast aan de wensen van deze tijd. TechnoPromo wil kinderen en jongeren enthousiasmeren voor techniek en technologie in de breedste zin van het woord. Daartoe werkt Trees steeds intensiever samen met het onderwijs. We spreken Trees en haar partners in crime Patricia Span en Terry van der Loop.

Met een achtergrond op de MTS werktuigbouwkunde en als docent Techniek heeft Trees met heel veel verschillende doelgroepen gewerkt. Ze omschrijft zichzelf als een intermediair tussen de harde techneuten, de kinderen en het onderwijs.

Netwerken en verbinden

Trees: “Ik weet wel ongeveer wat de mogelijkheden zijn. Ook als ik het niet zelf kan, dan weet ik waar ik de nodige kennis of vaardigheid kan vinden en hoe ik dit aan elkaar kan verbinden. Dat is dan ook mijn rol.”

Het hele netwerk in stand houden, faciliteren, zorgen dat iedereen enthousiast aan de slag kan, dat is de primaire taak van Trees.

Patricia Span en Terry van der Loop beamen dit hardgrondig. Sinds vorig schooljaar werken zij bij TechnoPromo als netwerkfunctionaris wetenschap en technologie.

Samenwerken met het onderwijs

De netwerkfuncties van Patricia en Terry zijn ontstaan binnen het IPO, een samenwerkingsverband tussen 3 schoolbesturen: Invitare, Peelraam en Optimus. Het eigenlijke doel van de netwerkfunctionaris is om de scholen binnen IPO te ondersteunen bij het implementeren van wetenschap & technologie (w&t) in hun curriculum.

Patricia: “Een deel van mijn werk richt zich op het begeleiden van de vrijwilligers en deels richt ons werk zich op het afstemmen tussen vraag en aanbod. En daarnaast sta ik gewoon voor de groep. Ik heb kleuters en ben dus een onderbouwspecialist. Daarin vullen Terry en ik elkaar aan, zij is meer van de bovenbouw.”

Terry: “Dat was eigenlijk de logische koppeling inderdaad. Ik ben echt betrokken geweest bij de opzet van de pilot. We zitten nu inmiddels in de projectfase. Stap voor stap zorgen we ervoor dat TechnoPromo verder aansluit bij het curriculum van de scholen. Zonder hierbij de huidige link te verliezen. Zo blijft TechnoPromo onmisbaar”

Van promoten naar laten ontdekken

Maar met één bezoekje aan TechnoPromo kun je niet je w&t-lessen afvinken. Daarom is dit IPO-project gestart met als doel de verbinding van w&t binnen de school en in het curriculum te verduurzamen.

Trees: “Eigenlijk is er een wens ontstaan om het minder vluchtig te laten zijn. Voorheen, zelfs voordat TechnoPromo ontstond, werden kinderen opgehaald met bussen van school naar een externe locatie tijdens de week van de techniek. Daar waren ze 1,5 uur en kregen ze van alles over zich heen gestort. En dat was de week van de techniek. Toen is besloten om een duurzame locatie op te zetten. Zo kregen we meer contact met de scholen, konden we een goede structuur neerzetten en bouwen aan een leerlijn.

De scholen komen hier graag. Dat hebben we denk ik nu echt wel bereikt. In deze regio, het land van Cuijk en de kop van Noord-Limburg, hebben we 8 gemeentes met 63 scholen en zeker 62 daarvan bezoekt jaarlijks TechnoPromo.

De doelgroep was eerste instantie groep 7 en 8 PO en klas 1 en 2 VO. We zijn onze doelgroep echter steeds meer aan het verjongen en dus uitbreiden. Het is de bedoeling om vanaf groep 3 de gehele leerlijn te gaan bedienen. Hierbij ontwikkelen we onder andere vanuit de vraag van de scholen zelf. Een voorbeeld hiervan is de thematische aansluiting bij een project. Hiermee was TechnoPromo al voor het IPO- project gestart, maar het paste gewoon goed om dit traject met IPO verder te onderzoeken.”

Van pilot naar project met focus voor curriculumvorming en professionalisering

Terry: “Tijdens de pilotfase van het project lag de focus vooral op het verkennen van de vragen van de scholen. Deze liepen erg uiteen. Van; hoe geef ik w&t een plekje in mijn curriculum, tot; hoe zorg ik ervoor dat de leerkrachten klaar zijn om dit vakgebied over te brengen. Het werd dan ook al snel duidelijk dat we op verschillende sporen aan de slag moesten. Het professionaliseren van leerkrachten is hier een onderdeel van, maar ook het bekijken hoe we kunnen aansluiten op het aanbod dat de scholen al hebben.”

Inmiddels is de pilot overgegaan op de projectfase en is het doel het versterken van het primaire proces middels ontwikkeling van didactische leerkrachtvaardigheden op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren in relatie tot Wetenschap & Technologie.

De organisatie van TechnoPromo

Van onschatbare waarde zijn de vrijwilligers, de drijvende kracht voor TechnoPromo. Trees roemt vooral hun technische kennis en inzet. Dat heb je niet zomaar in je klaslokaal. Ook de hal vol technische en technologische uitdagingen kun je onmogelijk verplaatsen naar een school. Van steigerbouw tot domotica. Van lasersnijden en 3D-printen tot pneumatiek. Het is er allemaal.

Trees: “Wij zijn een zelfstandige stichting. Wij moeten zelf zorgen dat we overeind blijven en hebben een eigen exploitatie opdracht. We worden gesteund door bedrijven, door de 8 gemeentes uit de regio, door opleidingsfondsen en ontvangen entreegelden van scholen. Voorheen kregen we ook geld van de provincie. We zijn altijd op zoek naar andere partijen.

We hebben heel veel enthousiaste mensen om ons heen. Een kring die is opgebouwd in de afgelopen 16 jaar. Mensen met expertise, soms met geld, soms met middelen, materialen, of opstellingen. Onlangs nog kwam er een nieuw bedrijf hier in de regio, Danone, zij willen wel iets op het gebied van procestechnologie laten zien. Als hier dan een opstelling komt, dan voldoet deze aan de nieuwe eisen van w&t. Nieuwe dingen ontwikkelen we dat in samenspraak met Terry en Patricia en dan zorgen we ervoor dat de we het op die manier aanpakken.

Bij alles wat hier al stond, geschonken door het bedrijfsleven, zijn we de aansluiting met het onderwijs aan het zoeken. Hoe kunnen we nog meer halen uit de opstelling. Producten maken, dan kunnen dat ontwerp opdrachten worden in plaats van voorgeschreven handleidingen.”

Terry: “Wij zorgen dat het o&o-leren erin vervlochten raakt. Dat kan natuurlijk niet altijd. Soms is een ‘IKEA’-handleiding erg handig. Ook qua houvast voor kinderen. Die onderzoekende houding en dat nieuwsgierig maken, dat is wel echt iets wat we in de nieuwere opstellingen proberen aan te boren.”

“Het is echt heel leuk om te zien, hoe kinderen ervaren en op onderzoek uitgaan. Ze komen er vanzelf achter als iets niet werkt. En wij zeggen ze dan; probeer maar uit te zoeken hoe dat komt. Onze begeleiders bieden geen kant en klare oplossingen maar stellen vragen aan de kinderen om ze tot denken aan te zettn. Onze begeleiders worden steeds vaardiger in deze manier van helpen.”

Van aanbodgestuurd  naar vraaggericht

Trees: “Het aanbod voor leerlingen bepaalt de school zelf. We hebben een deel aanbodgericht, en een deel wat vraaggericht ontwikkeld is met de school. We hebben inmiddels zoveel activiteiten. De leerkracht bepaalt wat ze hier komen doen en dat verschilt heel erg.”

Patricia: “Soms wordt iets op school voorbereid, dan is het een langer project. Dat ligt natuurlijk ook aan het onderwerp. Hoe het vormgegeven wordt.”

Trees: “Zonder kinderen, geen enthousiasme voor techniek. Als leerkrachten het nut er niet van inzien, dan heeft deze mooie locatie geen bestaansrecht. We hebben precies op het juiste moment de handen in elkaar geslagen.”